A AEI ten entre as súas misións a avaliación ex ante de todas aquelas accións contidas no Plan Estatal de Investigación e Innovación Científica e Técnica (PEICTI) que son da súa competencia. Ademais, a AEI tamén é responsable da avaliación científico-técnica das propostas de solicitude de financiamento público ou privado, acordadas entre a AEI e as diferentes organizacións públicas e privadas que convocan ou xestionan programas de I+D+i (departamentos ministeriais, comunidades autónomas) , fundacións e universidades, entre outras).
As actividades de avaliación realizadas no AEI baséanse nos criterios de expertos independentes. O persoal da AEI non avalía directamente as propostas, senón que xestiona todo o procedemento de avaliación.
Os procesos de avaliación baséanse exclusivamente en aspectos técnicos e rigor científico, independentemente da orixe ou identidade dos solicitantes.
Todos os nosos colaboradores científicos asinan un compromiso de responsabilidades, normas deontolóxicas e tratamento dos conflitos de intereses.
Co obxectivo de dar ao proceso a maior transparencia posible, publícanse todos os criterios de avaliación nas convocatorias e nas correspondentes bases reguladoras. Do mesmo xeito, faise pública a lista de todos os colaboradores que forman parte dos equipos de coordinación das Áreas Temáticas (presidentes, coordinadores e xestores) así como dos avaliadores, unha vez rematado o proceso de selección, e remítese a aos interesados o resultado da avaliación das súas propostas..
Todos os expertos e persoal da AEI que participan no proceso de avaliación aceptan as condicións de confidencialidade antes de iniciar a avaliación. Todas as nosas aplicacións informáticas teñen mecanismos que garanten a confidencialidade dos expertos e a rastrexabilidade de todas as operacións.
A AEI comprométese co obxectivo de evitar calquera prexuízo de xénero nos procesos de avaliación. Estase traballando continuamente para aplicar medidas, criterios ou accións que favorezan a igualdade de xénero no campo da avaliación científica.
- Áreas temáticas. Áreas científico-técnicas (ACT) nas que se organizan disciplinas científicas na AEI.
- Paneis temáticos da AEI. Os colaboradores forman parte dos paneis temáticos da AEI, que se establecen para cada área temática e subárea. Os colaboradores poden ter as responsabilidades de presidentes de área, coordinadores de subárea ou xestores.
- Experto. É unha persoa externa á AEI con acreditada experiencia científico-técnica que avalía ou valora unha ou varias solicitudes presentadas a unha convocatoria. Os expertos poden desenvolver o seu cometido de forma individual, a distancia, a través das aplicacións da AEI, ou como parte dunha comisión técnica (presencial ou online). Cando estas persoas participan nas avaliacións da AEI, fano como "colaboradores científicos e tecnolóxicos" da Lei de Ciencia, Tecnoloxía e Innovación (14/2011, do 1 de xuño).
¿Que diferenza hai entre un experto remoto e un experto presencial?
O experto remoto avalía unha solicitude de forma illada, descoñece o resto das solicitudes e, polo tanto, non pode comparalas entre elas. O experto presencial avalía varias solicitudes para unha mesma convocatoria, e valora cada solicitude tendo en conta o resto de solicitudes, así mesmo, participan habitualmente nas Comisións Técnicas nas que se discute o total de solicitudes presentadas. É dicir, fai unha avaliación relativa ao número total de solicitudes que revisa.
A avaliación das solicitudes pode ser realizada por expertos remotos (avaliación por pares) , por comisións científico-técnicas (TC) in situ ou por unha combinación de ambas modalidades . Nalgunhas chamadas poden requirirse condicións específicas, por exemplo, para que os expertos sexan internacionais (chama a Severo Ochoa e María de Maeztu). En calquera caso, os procedementos e criterios de avaliación establécense sempre nas bases reguladoras e nas convocatorias de axudas.
Unha vez aceptadas as solicitudes (tras un proceso de revisión e corrección), asínanse ás correspondentes áreas técnicas científicas nas que o proceso de avaliación será xestionado polos equipos de coordinación.
Unha vez asignadas as solicitudes, as fases de avaliación son as seguintes:
- Selección e asignación de expertos. Os colaboradores de ACT seleccionan expertos co perfil axeitado para a avaliación de cada solicitude, evitando posibles conflitos de intereses. Cada solicitude ten un mínimo de dúas avaliacións (avaliación por pares). No caso dos avaliadores presenciais, a Dirección de Coordinación e Avaliación determina o número de avaliadores necesarios por comisión e poderá requirir o Vº Bº dos funcionarios da División de Coordinación, Avaliación e Seguimento Científico Técnico dos expertos propostos pola comisión. colaboradores da ACT que serán designados pola dirección da AEI.
- Reunión da Comisión Técnica (TC). No TC analízanse as avaliacións feitas para cada solicitude no contexto de todas as solicitudes presentadas en cada área temática, co fin de facer unha avaliación global e única por consenso para cada solicitude, segundo os criterios e subcriterios de avaliación establecidos. na convocatoria e tendo en conta os informes elaborados previamente polos expertos.
- Proposta de financiamento. A proposta de financiamento de cada subvención seleccionada realizarase tendo en conta os comentarios dos informes de expertos e informes de TC, así como o orzamento dispoñible previsto para cada área ou subárea.
- Comisión de avaliación (CE). É o órgano colexiado quen formula a proposta de concesión da axuda. A súa composición determínase nas bases reguladoras e nas convocatorias. Á vista dos informes do TC, propón a lista de subvencións a financiar e o orzamento asignado a cada unha delas.
Os aspectos científico-técnicos das alegacións e recursos son analizados polos responsables das áreas científico-técnicas. Naqueles casos nos que se considere oportuno, o Xefe da Área de Coordinación e Avaliación poderá solicitar unha nova avaliación con expertos remotos que non participasen na avaliación inicial.
Se é o caso, se o resultado da alegación considera que a solicitude debería financiarse, a CE decidirá a priorización e financiamento da solicitude, comunicándolle o resultado á división AEI correspondente, que procederá a notificar mediante publicación da proposta para unha resolución definitiva e o envío aos solicitantes dos informes en resposta ás alegacións.
Todas as persoas que compoñen as áreas científico-técnicas, así como os expertos que interveñen no proceso de avaliación, reciben unha remuneración polo seu traballo colaborativo de acordo coas taxas vixentes aprobadas polo Ministerio de Facenda.
O desempeño das persoas que colaboran coa Axencia, formando parte dos equipos de coordinación das áreas científicas técnicas ou realizando avaliacións remotas ou presenciais, réxese polos principios e boas prácticas comúns a toda a deontoloxía profesional: respecto á a persoa, sentido da responsabilidade, honestidade, sinceridade, competencia profesional e solidez do fundamento obxectivo e científico da súa intervención profesional. Antes de iniciar a súa colaboración ou aceptar a avaliación dunha solicitude, asinan un documento comprometéndose a respectar as regras éticas e a comunicar todos os posibles conflitos de interese.
Todas as persoas participantes no proceso deben ser imparciais e manter unha relación persoal e profesional mínima co equipo de investigación solicitante/entidades solicitantes para que as accións sexan avaliadas. A persoa que avalía unha solicitude, aceptando a devandita avaliación, acepta formalmente non transmitir información sobre o contido da solicitude, a avaliación realizada e a súa propia identidade. Pola súa banda, a AEI garante manter a confidencialidade da identidade dos avaliadores en relación coas aplicacións e áreas avaliadas..
Persoas que, sendo colaboradoras ou expertos da AEI, participen nunha solicitude da convocatoria que están a xestionar ou avaliar, ou que consideren que existen motivos persoais ou profesionais susceptibles de comprometer a equidade e probidade da súa actuación respecto dunha solicitude. , deberá comunicar esta circunstancia á presidencia da área temática e á Subdivisión de Coordinación e Avaliación.
As solicitudes de avaliación AEI teñen unha trazabilidade completa, de xeito que se rexistra calquera acción realizada sobre cada unha das solicitudes a avaliar (asignación de avaliadores, modificación do estado dos ficheiros, apertura, peche ou corrección de informes). Tamén se rexistra a persoa que realiza a acción, así como a data e hora na que se realiza.